Nu esti autentificat! Daca nu ai cont, iti poti crea unul super repede.
Pentru a beneficia de servcii in totalitate trebuie sa ai cont de membru si sa te autentifici.
Probabil cel mai interesant aspect legat de meseria de webmaster este faptul ca intotdeauna descoperi lucruri noi. In timp ce tu abia ai terminat de invatat ceva anume, intr-un alt colt al lumii se dezvolta altceva, un nou sistem, o noua tehnologie, o alta metoda de optimizare a unui site, etc.. Evident, trebuie sa tii pasul, asa ca te vei apuca sa inveti acel lucru nou. Tocmai din aceasta cauza, este bine sa ai cateva prioritati bine stabilite inainte de a incerca sa inveti tot internetul pe din-afara.

O abordare gresita este cautarea informatiei peste tot pe internet, pe unde ai tu chef sa citesti la ora respectiva sau intr-o zi oarecare, in speranta ca vei gasi un truc nou pe care nu-l stie prea multa lume. Cel mai bine este sa limitezi documentarea la nivelul proiectului/proiectelor tale. O data cu dezvoltarea unui site, vei afla si lucruri noi. Asadar, toate la randul lor, graba strica treaba s.a.m.d..

Fie ca in acest moment te documentezi despre un eventual start al carierei tale de webmaster, fie ca esti un webmaster in plina crestere, poti continua sa citesti aici, la capitolul in care te incadrezi.

Viitori webmasteri
Ca sa fie clar, cuvantul webmaster inseamna administratorul unui site. Termenul vine de la website master, adica persoana ce este responsabila pentru crearea si dezvoltarea unui site, in cazul de fată - TU!

Mai jos ai cateva prioritati, ordonate in ordinea importantei lor:

1. In primul rand: Cum ia nastere un site. Nu, nu le aduce barza!
2. In al doilea: Strictul necesar pentru a fi webmaster. Cum sa ajungi mai bun, mai economic, mai istet, mai mare si mai tare.
3. Pe locul trei: Tuning de baza. Pentru un site care place ochiului.
4. Relativ important: Un site bine scris. Invata ce anume sa scrii si unde sa pozitionezi cu exactitate ce ai scris, pe site-ul tau.

Nu neaparat esential: Cercurile webmastering-ului. Invata cum sa iti simplifici viata de webmaster.

1.1: Stabileste natura site-ului tau.

Ce fel de site vei crea? Care va fi scopul acestuia? Vrei doar sa spui lumii ce gandesti? Vrei sa faci un ban cinstit? Vrei ca afacerea ta sa fie prezenta si in mediul online?
Si aici ai cam tot 5 optiuni/variante:
1. Un site pur personal. Creat fara intentia de a genera profit.
2. Un site pur comercial. Afacere pura, fara personalizare si "bla bla"-uri.
3. Un site personal care sa-ti aduca si venit. Imparti cu lumea gandurile, sentimentele sau opiniile tale, dar pe site adaugi si doua-trei reclame, sau un link pentru afiliati.

Magazin digital pentru o afacere existenta. Site-ul acesta te ajuta sa vinzi si online ceea ce deja tu vinzi in magazinul tau. De asemenea, este si o modalitate de a aduna multi clienti noi.

Un site secundar pentru un site personal sau corporatist deja existent. Acest tip de site vine ca o completare la site-ul tau principal. Un astfel de site nu trebuie neaparat facut astfel incat sa genereze profit, chiar daca el completeaza un site corporatist. Poate fi folosit pur si simplu pentru a aduce mai mult trafic pe site-ul principal.

2: Alege locatia site-ului.

Ia-ti un domeniu real, cu nume, ex: (domeniureal.com). Nu te obosi sa folosesti paginile tale de Twitter, Facebook sau altele, drept site-urile/domeniile tale personale. Aceste retele sociale nici nu merita folosite pentru promovarea unui site real, decat daca chiar nu ai ce face, in momentele in care esti prea obosit sa mai lucrezi la site-ul tau. Daca nu vrei sa renunti la paginile tale de pe diverse site-uri de socializare, inseamna ca nu vrei sa ai un domeniu al tau, deci nu vrei sa fii webmaster, punct.
Orice nume de domeniu trebuie inregistrat la unul dintre marii jucatori pe aceasta piata, precum Godaddy, Namecheap sau Wundersolutions.
Dupa ce ai inregistrat numele domeniului tau, va trebui sa cumperi hosting. (Serverul ce va tine toata informatia asociata cu domeniul tau.) De aceea, proprietarii de domenii adesea includ si serviciul de hosting, iar cei trei mentionati mai sus respecta aceasta regula.
Daca numele domeniului si hosting-ul sunt de la provideri separati, va trebui sa specifici serverele DNS ale hostului, celor care ti-au dat domeniul, prin intermediul interfetei lor de administrare. Nu-ti face griji, te vor ajuta ei cu totul, ca sa ai tu timp sa cauti pe Google ce inseamna DNS.

3: Adauga continut pe site.

A venit timpul ca toate ideile tale sa fie expuse pe site.
Aici intervine un proces numit dezvoltarea site-ului, care inseamna de fapt traducerea gandurilor si ideilor tale nastrusnice in limbajul pe care computerele si implicit site-ul tau il inteleg.
Ai trei optiuni pentru a-ti dezvolta site-ul: 1. Il faci de unul singur. Pentru a face un site de baza nu trebuie sa stii decat HTML (hypertext markup language). Pentru site-uri mai mari si mai avansate, va trebui sa inveti HTML, CSS (cascading style sheets), Javascript si un limbaj de scriere pentru servere (PHP, ASP sau Ruby).
Important pentru webmasterii de corporatie: daca nu veti invata aceste limbaje mai avansate, va veti limita cu mult posibilitatile de a genera profit. Pentru a invata mai multe va trebui sa vizitezi frecvent site-uri precum w3schools.com. Acolo gasesti tutoriale pentru HTML, CSS, Javascript, PHP, ASP si altele.

2. Angajezi pe cineva.Exista persoane fizice sau firme care sunt specializate in crearea de site-uri. Un profestionist pe cont prorpiu poate ca iti va cere mai multi bani sau nu iti va inspira incredere inca de la inceput, dar cu siguranta va face site-ul tau sa arate mai personalizat.
O firma ti se va parea mai de incredere si te va costa mai putin, dar site-ul tau nu va avea prea multe elemente care sa vorbeasca despre tine. Un freelancer poate fi greu de gasit si poate ca se va misca mai incet.
De asemenea, o firma specializata poate sa fie formata doar din cativa freelanceri. Orice varianta ai alege, faci un contract scris si nu lasi pe nimeni sa te abata de la ideile tale, sau sa te acuze de faptul ca esti un client dificil. Alege persoana/persoanele care se vor ocupa de site-ul tau doar atunci cand simti tu ca ai gasit-o pe cea potrivita.


Partial creat de tine. Aceasta metoda inseamna sa folosesti unelte create de altii, pentru a construi unul nou in mod automat. Este cel mai putin recomandat sa alegi aceasta metoda deoarece in momentul in care vei dori sa personalizezi, sa modifici in detaliu, sau sa imbunatatesti site-ul tau dupa bunul plac, va fi nevoie sa apelezi la una din primele doua metode de mai sus.

4: Promoveaza-ti site-ul.

Cum va afla lumea de site-ul tau si cum vor ajunge oamenii sa se gandeasca la site-ul tau ca la cel mai ravnit lucru din viata lor? Ar trebui sa stii deja raspunsul la aceste intrebari pana acum, dar daca nu stii, raspunsul este: LE VEI SPUNE TU!
Probabil prin mijloace mai placute si mult mai interesante...



1. Inscrie-ti site-ul in directoare. Exista directoare care primesc site-uri 100% gratis, precum DMOZ, iar altele care cer o suma modica (Best of the Web). Acolo unde vei inscrie site-ul gratis, nu vei avea garantia ca inscrierea s-a facut cu succes, dar unde platesti, poti fi sigur ca a fost inregistrat in directoarele respective.
Asadar, daca hotarasti sa mergi pe inscrieri platite, limiteaza-te la mai putin de 1 RON per director.
Exista si servicii care inscriu site-uri in directoare fara ca stapanii lor miste vreun deget, asta daca duci lipsa mare de timp, sau esti pur si simplu lenes.


2. Inscrie-ti site-ul in motoarele de cautare. Anumite astfel de motoare nu permit inscrieri foarte usor (Ask), dar altele sunt total gratis (Google). De asemenea, motoarele de cautare au in general niste programe speciale denumite "crawler", ce depisteaza orice site nou, verificand link-urile de pe un site, catre alte site-uri.
Un site nou va fi depistat de crawlere destul de tarziu, mai ales daca nu ai destule link-uri catre multe alte site-uri, asa ca cel mai simplu sa te inscrii in motoarele de cautare este manual, vorba aceea... Ca si in cazul directoarelor, exista servicii care fac aceasta inscriere pentru tine.


3. Inscrie-ti site-ul in programele de reclame ale marilor corporatii. (Google Adwords, Facebook Ads s.a.m.d.).
Exista mai multe aspecte profitabile la folosirea acestor tipuri de servicii, trebuie doar sa citesti cu atentie informatia sau recomandarile lor, inainte sa incepi sa investesti bani in ele.

4. Plateste alti webmasteri pentru a pune un link catre site-ul tau, pe website-ul lor. Afla cu exactitate ce trafic au, insista sa vezi screenshot-uri cu statisticile, pentru ca altfel nu se merita. Putin peste 100 RON ???? este OK sa platesti pentru un astfel de link.

5. Intreaba oamenii din jurul tau ce parere au despre site-ul tau. In cel mai bun caz informatia de pe site-ul tau este relevanta pentru ei si devin utilizatori sau il recomanda altor cunostinte. Orice sfat pe care il primesti trebuie luat in considerare, daca are legatura cu natura site-ului tau, desigur. Sfaturile pe care tu nu le consideri portrivite nu trebuiesc luate in calcul. Nu uita ca site-ul este al tau, iar pentru ca acesta sa functioneze, trebuie sa ajunga sa fie exact cum ti-l imaginezi tu.

5.Continua sa adaugi lucruri noi pe site.

Pune in permanenta continut nou pe site. Este singura metoda prin care un site devine din ce in ce mai mare.
Nu uita sa verifici compatibilitatea intre componentele mai noi si structura initiala a site-ului. Daca faci asta periodic, nu vei avea nici o problema tehnica.
6: 9 luni mai tarziu...
S-a mai nascut un site! eeeee... Felicitari, ai devenit webmaster! :)

2.1: Monitorizarea traficului

Nu lasa nici un vizitator sa-ti scape! Pune un sistem de monitorizare pentru a sti exact cati oameni iti viziteaza site-ul. Astfel vei sti tot timpul ce anume le place vizititarilor tai si, probabil mai important, cat de mult le place.
Cele mai multe companii de hosting ofera gratis un astfel de sistem. Daca nu il gasesti, intreaba-i (sau pe cel care se ocupa de site-ul tau), daca au si cum poti avea acces la el. O metoda si mai buna este sa folosesti Google Analytics. Va functiona fara nici un fel de probleme, chiar si daca vei schimba hostingul si, cel mai probabil, are mult mai multe optiuni decat cel oferit de companiile de hosting.
Exista mai multe feluri in care poti sa tii evidenta vizitatorilor, trebuie doar sa citesti instructiunile sistemului de monitorizare pe care vei alege sa-l folosesti tu.

2: Uneltele Webmasterului

Unele motoare de cautare ofera webmasterilor o suita de unelte utile. Ai aici link-uri catre cele oferite de Google si de Bing.
Aceste unelte ofera informatii legate de modul in care alti oameni folosesc un motor de cautare pentru a ajunge e site-ul tau, sau despre alte site-uri care au legatura cu site-u tau. O alta functie a unui set de astfel de "tools" este sa iti permita tie, webmasterul, sa anunti un motor de cautare despre diferite informatii detaliate, precum cat de des site-ul tau este redirectionat, sau cat de des ii actualizezi continutul.
Este posibil sa fie prea complicat la un moment dat, asa ca daca ai ales deja pe cineva care sa se ocupe de site-ul tau, atunci lasa acea persoana sa foloseasca aceste unelte (dar asigura-te ca le folosesc). In cazul in care tu te ocupi personal de tot site-ul, este indicat sa acorzi putin timp lecturii documentatiei asigurate de catre motoarele de cautare.

3: O adresa de email noua

Chiar daca site-ul tau nu are nici in clin nici in maneca cu producerea de cascaval, foloseste o adresa de email noua pentru el. Cel mai probabil nu vei dori sa primesti informatii despre starea site-ului tau in acelasi mail in care vorbesti cu prietenii si familia.
Si inca un lucru - ca webmaster - vei fi nevoit adesea sa expui adresa de mail peste tot pe internet, mult mai mult decat ai face-o in mod obisnuit, iar acest lucru va duce inevitabil la primirea unui numar din ce in ce mai mare de mailuri nedorite.

4: Ajuta oamenii sa te plateasca

Doresti sa faci bani cu site-ul tau sau nu? Nu uita: daca ai angajat pe cineva sa se ocupe site-ul personal, cere-le ajutorul cu acest detaliu.

3.1: Introducere

Nu vrei ca site-ul tau sa arate precum o mamaliga, nu? Atunci asigura-te tu, (sau persoana care se ocupa momentan de site-ul tau) ca ai adaugat cele mai noi "decoratiuni" si ca site-ul tau este "ornat" cu tot ce este in trend, sau vezi la alti webmasteri ca au deja pe site-ul lor.

2: Comunicarea

Comunicarea este cheia succesului, uite o spunem si noi. Din pacate atunci cand este vorba de meseria de webmaster devine o sarcina. In functie de timpul pe care il ai la dispozitie, este indicat ca din cand in cand sa discuti direct cu vizitatorii site-ului tau.

Iata cum sa faci:
1. Creaza un formular de contact (ex: nume, prenume, email, mesaj). Vizitatorii il vor completa, iar tu vei primi raspunsul lor pe mail. Pentru a completa cu succes aceasta sarcina, vei avea nevoie de cunostinte de baza in unul dintre limbajele PHP, ASP sau Ruby. 2. Permite vizitatorilor dreptul de a lasa comentarii pe site. Comentariile publice nu sunt chiar cea mai buna idee si din nou vei avea nevoie de cunostinte de baza intr-un limbaj de server ca mai sus.
3. Foloseste retelele de socializare online pentru a discuta cu vizitatorii tai. Pentru asta este musai ca si utilizatorii site-ului tau sa foloseasca aceleasi retele de socializare ca si tine, destul de frecvent. Va trebui sa depui destul de mult efort, iarasi nu este cea mai buna optiune.
4. Ai putea sa publici adresa de email pe site. Astfel oricine il viziteaza iti poate lasa un mesaj via mail, inclusiv toti spammerii care il vor gasi. Deja prima optiune, cu formular, pare mult mai practica, macar in formular nu ti se vede si adresa de mail.
5. Sa publici numarul de telefon si adresa ta pe site. Preferabil ar fi sa afisezi doar numarul de telefon in cazul in care tu (sau angajatii tai) sunteti disponibili in orele de lucru si folositi un numar separat pentru serviciu. Este indicat sa publici adresa ta pe site daca ai o casuta postala sau o adresa separata pentru firma. 6. Creaza un sistem pe baza de tichete. Similiar cu formularul de la punctul 1. Diferenta este ca in loc sa primesti mesaj pe mail, tichetele pot fi stocate intr-o sectiune separata a site-ului. Poti totusi sa primesti notificare pe mail despre faptul ca un utilizator a folosit sistemul de tichete. Atat vizitatorii cat si webmasterul pot lasa mesaje pe acelasi tichet, astfel veti fi in legatura constanta. Si in acest caz ai nevoie de ceva cunostinte de PHP.

3: Povesteste lumii despre tine

O alta metoda populara de a-ti face site-ul mai captivant este sa dezvaluiesti detalii despre tine si/sau afacerea ta (in special in cazul corporatiilor) pe o pagina de tipul "despre mine/noi".
Aceasta pagina trebuie sa vina ca o completare a site-ului tau, sa fie scurta si concisa. NU are rost sa povestesti intregii lumi despre peripetiile tale din copilarie pe pagina "despre", ci este indicat sa limitezi continutul acestei pagini raspunzand la intrebarile cine? ce? cand? unde? de ce? cum? - indiferent de profilul site-ului tau.

4: Prima pagina sau "home page"

Stim ca orice site trebuie sa aiba o prima pagina/pagina de start si ca nu reprezinta cine stie ce noutate, dar, dupa cum spune si expresia - prima impresie conteaza. Un pont extrem de util - fara pagini de introducere!
Respecta-ti utilizatorii, nearuncandu-le in ochi o pagina separata de "bun venit" , eventual si incarcata pana la refuz cu detalii grafice. O greseala si mai mare este sa pui pe home page o reclama enorma, eventual care sa acopere un display intreg, indiferent de rezolutie.
Deoarece paginile de introducere sunt considerate tweak-uri, le-am prezentat la acest capitol, insa ele nu isi au locul pe site-ul tau.
Orice optiune/trasatura inedita pe care o are site-ul tau, poate fi oricand mentionata pe prima pagina; la fel cum si motoarele de cautare (vezi Google sau Bing) au casuta de cautare chiar pe front page. Daca si site-ul tau stie sa faca anumite lucruri, prezinta-le pe prima pagina fara a face vreun abuz.

5: Termeni si conditii

Scrise cu un font mai mic, politica de intimitate si termenii de utilizare, nu trebuie sa lipseasca de pe orice site.
Politica de intimitate are rolul de a informa utilizatorii despre ce date anume obisnuieste webmasterul sa adune despre ei, cum se foloseste de aceste infromatii si, cu cine impartaseste webmasterul aceste date.
Termenii de functionare au rolul de a preciza legile la care se supune webmasterul in raport cu vizitatorii site-ului sau.
Majoritatea webmasterilor care ofera publicului diverse unelte sau servicii, cer utilizatorilor inregistrati sa accepte termenii si conditiile site-ului lor, inca din faza creari de cont. 4.1: Introducere

Foarte pe scurt, dar pe intelesul tuturor, text + site-uri = love. Nu suntem in masura sa va invatam exact cum sa scrieti, pentru nisa aleasa de voi, dar va putem indruma cu informatii despre cantitatea de text care ar trebui sa fie prezenta in anumite parti ale unui site.
Chiar daca nu te ocupi personal de site, trebuie sa stii ce sa ceri, in materie de text, de la persoana care se ocupa de el. Tot ce apare pe site-ul tau ar trebui sa aiba cumva legatura cu tine, nu? Tocmai de-asta, la capitolul continut de website, orice freelancer va accepta cu drag orice sugestie, material sau bucatica de informatie pe care voi doriti sa o afisati.

2: Regula de aur

Probabil cea mai importanta regula legata de continutul de tip text al unu site este ca fiecare pagina sa contina un subiect diferit, iar textul efectiv de pe aceaa pagina sa aiba legatura numai cu subiectul respectiv.
Daca nu ai destula "carnita" pentru a umple o pagina intreaga despre un singur subiect, uneste pagina respectiva cu o alta.
Cand ai prea mult text la indemana, pur si simplu il imparti pe mai multe pagini ale site-ului.
Daca ai cantitatea optima de text, ce "se pupa" la fix cu formatul unei pagini a site-ului tau, treci la treaba si adaug-o chiar acum.
Tot incercand sa adaugi pagini noi, vei invata la un moment dat ce inseamna pentru site-ul tau si pentru un subiect anume, o cantitate optima de continut. Orice ideee noua trebuie exploatata la maxim, cu rabdare, cu relaxare, pentru a putea obtine un continut cat mai captivant pentru vizitatorii tai.
Cand ai inspiratie, profita si umple cat mai multe pagini. Cand nu, poti sa te relaxezi pana la urmatoarul val de idei. Daca te grabesti, poti oricand sa angajezi o persoana specializata in ale scrisului.

3: Calea unei pagini web

Undeva deasupra acestei pagini, vei vedea in borwserul tau o adresa de forma: http://www.webmastering.ro/url_scurt_tiny_url.html, cu alte cuvinte, orice pagina web are o adresa sau o cale (path in engleza) care indica pozitia acestei pagini cu exactitate.
Calea sau path-ul, este reprezentata de partea ("/url_scurt_tiny_url.html"). Aceasta cale corespunde cu directorul si numele fisierului de pe serverul firmei de hosting, unde se afla fizic tot continutul afisat pe site-ul tau.
Daca ai pe cineva care iti facesite-ul, iti va putea explica mai multe.

4: Headerele unei pagini web

Pentru a identifica mai usor un "header", trebuie doar sa urmaresti ceea ce este trecut cu litere mai groase si cu o dimensiune mai mare a literelor, chiar pe aceasta pagina. Ii puteti spune si titlu sau subtitlu, pe romaneste, dar in limbajul unui site il veti gasi tot timpul sub numele de header.
Un header are rolul de a fragmenta continutul text al unei pagini web, pentru fi mai usor de citit. Cu ele se creeaza mici capitole, asemanator cu cele din carti.
Pentru a fi inteles cat mai clar de catre vizitatorii site-ului tau, ideal ar fi ca headerele sa fie cat mai concise, clare si la obiect, astfel incat sa se inteleaga instant despre ce este vorba in portiunea respectiva. De asemenea, nu uita sa le scrii mai scurte decat corpul textului, pentru a nu se identifica cu prima propozitie.

5: Restul unei pagini web

Restul de continut de pe oricare pagina web este ceea ce se afla intre headere. Pentru ca site-ul tau să meargă cat mai bine, este bine sa il faci exact asa cum vrei tu şi să umpli aceste spatii cu exact ceea ce vrei tu.
Asculta de tine si de ce iti spune propria inspiratie pentru a crea un site cu totul si cu totul nou, unic, inedit. Nu te gandi la ceea ce crezi tu ca vor gandi altii despre tine sau despre site-ul tau. Oricum nu vei sti ce gandesc pana nu vad ce idei ai expus tu pe el. 5.1: Introducere

Ai terminat de facut site-ul si totul merge brici, tu doar te uiti la el cum infloreste. Hai sa fim seriosi, orice proiect online nu are final.
De fapt, cand esti un webmaster adevarat, inveti in continuu cele mai mici detalii despre imbunatatirea unui site si doar te minti pe tine ca daca mai faci si upgrade-ul asta sau, daca mai schimbi si aia, ai terminat cu un site si este perfect... dar stii bine ca maine vei gasi un lucru nou care se potriveste si mai bine proiectului tau si, daca nu l-ai aplicat pe site parca nu e asa cum trebuie.
Poti sa numesti acest proces ciclic si mententanta site-ului, sau ca ai grija de el.
Din pacate, sau din fericire, a avea grija de un site asa cum trebuie implica mai multe tipuri de sarcini pe care este bine sa ti le organizezi din timp, pentru a fi mai productiv si pentru a munci cu cap.
Fiindca etapele organizarii se repeta la anumite intervale de timp, stabilitie si de catre tine, le-am denumit cercuri.

2: Cercul introducerii in motoarele de cautare

Esti sigur ca toate motoarele de cautare iti vad site-ul asa cum trebuie si ca a fost inclus in toate cu succes? Normal ca nu poti fi 100% sigur, decat daca verifici. Scrie "site:site-ultau.com", fara ghilimele, in orice motor de cautare pentru a afla. Acest tip de verificare functioneaza pe cele mai multe, dar nu pe toate, oricum, te intereseaza cele mai populare, adica Google si Bing.

Pentru a fi sigur ca site-ul tau este inclus in motoarele de cautare in care doresti tu sa fie, trebuie sa faci aceasta verificare o data la cateva luni. Daca nu mai este, il poti introduce manual, prin intermediul paginilor "add URL" (aduaga URL).
Iarasi, nu toate motoarele de cautare accepta inscrieri de acest tip.
Pentru a include un site in majoritatea motoarelor de cautare, exista servicii specializate care fac treaba asta pentru tine. Oricum ti-ai inscrie site-ul, dupa o luna sau doua este indicat sa verifici daca mai este sau nu inregistrat.
O a treia varianta de a avea site-ul pe diferite motoare de cautare este sa convingi alte site-uri care sunt deja inregistrate pe motoarele de cautare respective, sa puna link-uri catre site-ul tau.

3: Cercul inregistrarea in directoare

Asemanatoare cu motoarele de cautare, si directoarele reprezinta tot o ierarhie a link-urilor catre site-uri. Cel mai popular este DMOZ. Ca sa verifici daca esti printre cei inregistrati, scrie "site-ultau.com", fara ghilimele, in casuta de cautare de pe site-ul lor.

Daca un director nu are casuta dedicata cautarii site-urilor, atunci nu se merita sa lucrezi cu ei. Daca site-ul tau este inclus in toate directoarele dorite de catre tine, este indicat sa verifici din cand in cand, cam o data la sase luni, pentru a fi 100% sigur ca inca mai este.
Daca afli ca ai fost exclus, foloseste pagina "add URL" (adauga URL) pentru a-ti inscrie site-ul din nou.
Unii cer sa le intorci un link, altii vor bani, oricum, nu trebuie sa cheltui mai mult de ???? per director. Astepti sa treaca sase luni, apoi verifici din nou si tot asa.
Nota: daca un director iti cere link catre ei sau bani, insista sa fii introdus in cateva zile, altfel asteptarea nu se merita.

4: Cercul de verificare a functionalitatii

O data la 5-7 luni, ar trebui sa treci prin site-ul tau ca un vizititator/utilizator normal, pentru a verifica daca fiecare pagina merge asa cum trebuie.
Uita-te dupa lucruri precum:
1. Link-uri stricate. Un click pe fiecare link in parte te va asigura ca fiecare duce acolo unde trebuie.
2. Cum suna. Citeste bucatile de text de pe site-ul tau cu voce tare, fara a-ti deranja vecinii desigur. Orice lucru nu iti suna bine, sau lasa loc de interpretare va trebui rescris.
3. Ortografia. Nu trebuie sa mai explicam, nu?
4. Acurtetea. Site-ul tau trebuie sa fie in continuu o reflexie a cunostintelor, a ideilor si a principiilor tale.
De asemenea, ai grija (in cazul site-urlor pe care se vand produse) ca fiecare pret pentru un produs anume, sa apara la fel peste tot pe site.
Daca ai un calendar pe site, trebuie sa ai grija de el.
Utilizatorii site-ului tau nu vor dori sa vada in sectiunea "Planuri Noi" ce planuiai tu acum un an, de exemplu.

5: Cercul de verificare a statisticilor

In procesul de dezvoltare al unui site, istoria acestuia iti va fi oricand de folos. Nu lasa trecutul in spate, ci invata din el.
Ai doua posiblitati.
Prima metoda Te folosesti de popularitatea paginilor pentru a-ti dezvolta site-ul.

1. Verifica sistemul de urmarire pentru a afla care pagini ale site-ului sunt vizitate cel mai des de catre utilizatori.
2. Descopera de ce le plac, cine sunt acesti vizitatori, cum ajung pe acele pagini si ce ii intereseaza de fapt cel mai mult si cel mai mult.
3. Ai grija ca acele pagini sa fie cat mai accesibile si usor de utilizat si/sau creeaza cateva pagini noi care sa contina informatie similara cu cea de pe paginile foarte populare. Aici vei dori sa faci back up constant, pentru a reveni la paginile initiale cu usurinta.
4. Dupa aproximativ o luna, verifica popularitatea paginilor noi.
5. Daca si paginile noi au devenit la randul lor foarte populare, creeaza continut nou respectand aceleasi linii mari. Daca paginile noi sunt un esec, foloseste sistemul de back up pentru a le aduce la forma initiala. Apoi doar repeti pasii cuprinsi intre 2 si 5, pana afli reteta succesului.

Exemplu: Ai un site care ofera servicii de catering dar observi ca traficul cel mai mare este pe o pagina cu informatii despre mancarea sanatoasa. Ca webmaster, mai adaugi un articol pe aceeasi tema, iar rezultatul este pozitiv. Creezi o rubrica speciala pe aceasta tema, combinand informatii noi despre mancarea sanatoasa cu spcialitati din meniul firmei, care se preteaza la acest trend, si adauga articole noi in baze regulate.

A doua metoda. Te folosesti de informatiile date de motoarele de cautare pentru a dezvolta un site


1. Cu ajutorul sistemului de monitorizare (sau de tracking) si cu uneltele pentru webmasteri, afla ce anume scriu/cauta vizitatorii site-ului, pe motoarele de cautare, pentru a ajunge pe anumite pagini ale site-ului tau.
2. Adauga continut pe acele pagini, legat tot de cuvintele pe care le cauta oamenii in general. De asemenea, trebuie sa faci copii back up tot timpul, pentru a putea anula modificarile facute.
3. Gandeste-te la o categorie/un subiect care ar putea cuprinde toate cautarile vizitatorilor tai, iar apoi creaza pagini noi pe subiectul gasit de tine.
4. Asteapta aproximativ o luna, apoi repeta pasii 1 pana la 4. Exemplu: Esti webmaster pentru un site de gradinarit, iar utilizatorii cauta cuvinte de genul "lopata", "masina de tuns iarba", "fara buruieni", pentru a ajunge pe pagina pe care se vand produsele respective. Ca webmaster, completezi descrierile produselor adaugand cuvinte asemanatoare pe acea pagina (pentru pasul 2). Apoi ajungi la concluzia ca "aspectul gradinii" este o categorie ce ar putea cuprinde toate produsele de mai sus, si creezi o sectiune noua pe site, despre peisagistica. Aici introduci tutoriale despre infrumusetarea gradinii, eventual si produse noi (pentru pasul 3).

6: Cercul opiniilor care se repeta.
Oricat de tentant ar fi sa stergi sau sa uiti raspunsuri/intrebari/opinii primite de la vizitatorii tai, vei fi uimit sa afli ca este mai bine sa le tii minte sau sa le salvezi. Tu nu ai decat de castigat din parerile utilizatorilor site-ului.
In general, cand discuti cu persoane din jurul tau despre site, fii foarte atent. Vei observa ca unele sugestii, opinii sau comentarii se repeta.
Dintre toate, unele vor fi benefice site-ului tau, iar tu nu va trebui decat sa pui pe site ceea ce asteapta lumea sa gaseasca acolo. E simplu! Uita-te la feedback-ul de pe ultimele noua luni, din 9 in 9 luni.

Actuali webmasteri

Probabil ca in momentul de fata ai deja mai multe site-uri la care lucrezi, aplici pe ele tot ceea ce prinzi din zbor, dar nu stii cum sa afli cat mai multe in cel mai scurt timp posibil, pentru a o lua de la capat cu imbunatatirea fiecarui site in parte.

Daca nu iti stabilesti bine, cateva prioritati, vei ajunge sa nu mai faci fata.

Asadar, fie ai nevoie ca proiectele tale sa devina si mai profitabile, ori duci lipsa de timp pentru a te ocupa de ele pe cat de mult iti doresti tu.